2011. január 30., vasárnap

Paradicsomleves





Ezzel a levessel sokszor és sokat kísérleteztem már, hogy olyanra tudjam elkészíteni, ami valóban megfelel az ízlésemnek. Gyerekkorom cukrosan édes, zelleres fűszerezésű paradicsomlevese valahogyan sohasem volt a kedvencem, de a menzák betűtésztás, pirosas színű, nem túl jellegzetes ízű paradicsomlevese sem.
Szeretek egy zöldséges alapot készíteni hozzá, így az egyszerű paradicsomíz mellett sokkal összetettebb lesz az íze.

Hozzávalók az alaphoz:
  • sárgarépa
  • zeller és/vagy gyökér
  • vöröshagyma
  • fokhagyma
  • olaj vagy vaj
Az összevágott zöldségeket pici sóval megpirítom a zsiradékon, majd kevés vízzel felöntve félpuhára párolom. Botmixerrel pürésítem. Ez lesz az alap, amihez hozzáadom a paradicsompürét vagy levet. Az, hogy milyen mennyiségben adjuk ezt magához a leveshez, meghatározza azt az ízt, hogy mennyire lesz inkább zöldséges, vagy inkább paradicsomos alapízű. Nem kell belőle sok, mondjuk 3-4 adaghoz kicsi hagyma, 1/3 szál répa, 1 szelet zeller, pár gerezd fokhagyma.

Paradicsompürével és vízzel felöntve összeforralom. Közben jöhet a fűszerezés, ami rendkívül sokféle lehet.
Alapvetően ízlés szerint sózom, esetleg édesítem (én pici mézzel szoktam). Ez természetesen függ attól, hogy milyen paradicsomot használok: frisset, ízesítés nélkülit, vagy valamilyen sózott pürét (az édesítetteket én kerülni szoktam).
A gyerekkoromból ismert zelleres változatot is megtartottam, csak alapvetően édesítés nélkül, esetleg pici paprikás suhintással a végén. Ezt lehet az ízek fokozása végett párolt zellerkockákkal is tálalni. Szoktam készíteni bazsalikomos változatot is, esetleg még pici rozmaringgal és oregánóval erősítve az ízhatást. A Terebess-féle indiai szakácskönyv adta ötletek alapján szoktam használni hozzá fahéjat, szegfűszeget, gyömbért és babérlevelet is. Ezek kombinációjával nagyon pikáns ízhatást lehet elérni. Ezekhez a fűszerekhez illik még az ánizs is.
Levesbetétnek tehetünk bele valamilyen tésztát, kölest, zöldségkockákat, rizst, sajtgaluskát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése